A PARFÜM TÖRTÉNETE 2.

A parfüm olyan csodaszer, mellyel sem nők, sem férfiak nem tudnak betelni. Egy varázslat, amellyel meghatározunk, feltérképezünk egy ismeretlent, segítségével érzéseket és embereket kötünk illatokhoz. Egy számunkra kedves személy parfümének illata bevésődik a tudatalattinkba és még évek múltán is, ha megérezzük az ismerős aromát, egy pillanatra megjelenik előttünk viselője.

Itt jegyezném meg,hogy azért a kiválasztásnál mindig vegyük figyelembe,azt,hogy,ha ismerősünk,illata megtetszik nekünk,semmi esetre se vásáröljuk úgy meg a saját részünkre a parfümöt,hogy a mi saját bőrünkön nem próbáltuk ki!!!
Miért fontos ez? Mert mindannyiunk,úgynevezett test.bőr szaga,a bőrünkön kibocsájtott saját illatanyagaink,mások!!
Ezért kell a próba,mert elképzelhető,hogy a számunkra,nagyon kellemes,másik ember használta illat,a mi esetünkben,teljesen más eredményt fog hozni!!
Ilyenkor lesz pénzkidobás,hisz mikor mi elkezdjük használni,,csodálkozva tapasztaljuk,EZ NEM AZ AZ ILLAT,ÉS CSALÓDNI FOGUNK!!!!
Tehát a vásárlás előtt van lehetőségünk,hogy csuklónk belső felére szórva,vegyünk,úgynevezett szagmintát a mi bőrünkön!

Folytatnám a második részben,, ma pedig már számos "szakirodalom" is segíti a modern nőt a hozzáillő parfüm kiválasztásában.


Művészet és luxus

A XIX. század vége felé az "illatipar" kifinomult termékei egyre inkább a tehetős középosztálybeli hölgyeket célozták meg. A luxusáruk iránti kereslet növekedésével és az új, szintetikus illatösszetevők megjelenésével a parfümkészítés a modernkor művészetévé vált. Új illatok jelentek meg, mint a vanília, a kumarin, a heliotropin, ionion vagy az első aldehidek. Ezeket addig ismeretlen kémiai eljárásokkal nyerték és az új módszerek segítségével megindították az illatanyagok forradalmát. A pillanat történelmi jelentőséggel bírt: megszületett a modern parfümkészítés folyamata.

Az összes nő illata

Az új évszázad pezsgő húszas éveiben az aldehides illatok frissessége dominált. A szórakozóhelyeken éjszakánként Charlston szólt, a némafilmek pedig tömegeket vonzottak a mozivászon elé. Az emancipáció kibontakozása és a nők munkába állása egy egészen új formát kölcsönzött az addigi öltözködési szokásoknak és a parfümöknek is. A divat nagyasszonya, Coco Chanel nemcsak a nők ruházatát "szabadította fel", de 1921-ben megalkotta a világ legismertebb parfümjeként számon tartott Chanel No.5-öt, az összes nő illatát. A termék népszerűsítéséért a legtöbbet Marilyn Monroe tett. Amikor újságírók egy alkalommal megkérdezték tőle, hogy miben alszik éjszakánként, csak ennyit válaszolt: Chanel No. 5-ben.


Pusztulás és felemelkedés

A II. világháború okozta zűrzavar alatt a divat alkalmazkodott a korlátokhoz - a levegő ólomtól és vértől bűzlött. Aztán a negyvenes évek második felétől, az emberiség éledezni kezdett a háború okozta sokkból. A divat is újjászületett: Christian Dior megalkotta New Look nevű kollekcióját, amelynek könnyed és légies darabjai felszabadították az addig férfias és merev vonalakba kényszerített nőket. A designer-ek létrehozták a különböző egyéniségek és életstílusok alapján komponált parfümöket. A tehetősek és a kitűnni vágyók ettől kezdve tervezők által készített illatokat vásároltak. A női magazinokban már nemcsak a divat és a szépség, de "az orvos válaszol" típusú rovatok is helyet kaptak.

A farmer és a rock' n' roll virágkora

Az ötvenes években megjelentek az első férfi parfümök, Európa pedig vágyakozva figyelte a szabad Amerikát és annak szexszimbólumait. Az emberek rágóztak, farmert viseltek és rock' n' rollra ropták éjszakákon át. Az újonnan megjelenő háztartási gépek háziasszonyok millióit szabadították fel, és gyökeres változást hoztak azok mindennapjaiba. A parfümök egyre inkább hozzáférhetővé váltak: nemcsak tónusukat, de árukat tekintve is. Az akkoriban közkedvelt levendula és vetiver diszkréten elegáns illata szélesebb körökben is egyenlővé vált a mindennapi ápoltsággal. Eközben Estée Lauder piacra dobta első parfümjét, amelyet Youth Dew (Az ifjúság harmata) névre keresztelt.

Hippi lázadás pacsulikkal

Hatalmas, intenzív hullámként érte el a világot a szembenállás kora, a hatvanas évek. Az Amerikából induló hippi-mozgalom bevette Európát, a szexuális szabadság lüktetésé és a marihuána átható illata szállt a levegőben. A fiatalok a Vietnamban dúló háború ellen lázadtak, tüntetésekre jártak és "Make love, not war" feliratú transzparenseket lengetve élték mindennapjaikat. Az utcák a pacsuli nehéz szagától átitatva bűzlöttek, amire a divatipar meghatározó egyéniségei - mindenki nagy meglepetésére - rá se hederítettek. Ezt a nemtörődömséget sokan az akkor uralkodó új könnyedség felemelő hatásának tulajdonították.

A parfüm, mint üzenet

A hetvenes években a nők a férfiakéval egyenlő jogokat és individualizmusuk elismerését követelték, miközben büszkén hordták az "életstílus illatokat". A férfiak körében is egyre elterjedtebbé vált a parfümök használata. Punk stílussal, homoszexuális és feminista mozgalmakkal tarkított időszak volt ez. A különleges és tarka ruhadarabok nemcsak viselőjük élethez való hozzáállását tükrözték, de azt a miliőt is jellemezték, amelyhez ő maga hozzátartozott. Ugyanígy volt ez a parfümökkel is: a legfontosabb dologgá az üzenet vált. Franciaországban és az Egyesült Államokban is új - kifinomult vagy provokatív, máskor gyengéden természetes és romantikus - illatkompozíciók vonzották a hölgyeket. A parfüm piac egyre jobban bővült - külön férfiaknak tervezett illatok jelentek meg az eau de toilette után. Az erősebb nem tagjai is előszeretettel használtak új parfümöket, a férfiillat így már nem csak a borotválkozás utáni arcszesz aromájára korlátozódott.

Egy új irány

Lármás évek és gyökeres, történelmi jelentőségű változások jellemezték a nyolcvanas éveket. Az illatok terén impulzív változások következtek be: a parfümök is "lármás", az érzékekre gyakorolt erős hatással képviselték ezt az izgalmakkal és várakozással teli időszakot. A nők erőt sugárzó ruhákba bújtak és néha túlságosan is intenzív, fojtó parfümökkel hirdették nőiességüket. Az Egyesült Államokból származó gyümölcsös illatok új irányt kölcsönöztek a férfi és női illatoknak.

( FORRÁS NÉPSZAVA)